آویناآوینا، تا این لحظه: 12 سال و 25 روز سن داره

سفرنامه نوروز 97- قسمت دهم

1397/1/19 10:27
نویسنده : شادی

بعد از دیدن زیبایی های غرب چابهار، یک روز صبح برای دیدن زیبایی شرق چابهار حرکت کردیم. از چابهار به سمت شرق در کناره های سواحل بی نظیر  دریای عمان، به بندر صیادی "بریس" رسیدیم.

وارد یکی از لنج ها شدیم. آوینا هم به یکی از آرزوهاش رسید و تونست از نزدیک سکان کشتی رو ببینه و لمس کنه.

فیلمش رو اینجا ببینید.

تالاب لیپار یا دریاچه صورتی

تالاب در مسیر جاده ی ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد.

نام گذاری این دریاچه به نام دریاچه صورتی از آن جهت است که به علت وجود پلانکتون های گیاهی زیاد در این منطقه و غنی بودن آب منطقه از مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال خواهد شد؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ) می‌شود؛ این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.

فکر کنم چون ما تو فصل بهار اونجا بودیم. آب دریاچه رو این رنگی میدیدیم.

جنگل حرا و دلفین ها در نقطه صفر مرزی (بندر گواتر)

حرا درختی از جامعه گیاهی مانگرو است. کلمه مانگرو اسم مرکبی است معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها نیز می‌باشد. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند. در فاصله ی 100کیلومتری چابهار بعد از بندر بریس در نقطه صفر مرز دریایی جنگلی وجود دارد که به جنگل حرا معروف است. در هنگام مد دریا تاج این درختان از آب بیرون می ماند طوریکه با قایق می توان در این جنگل به تفریح پرداخت. خارج از فواید بسیار دارویی این جنگل، پرندگان بسیاری نظیر فلامینگو، عقاب، مرغ ماهی خوار و ... در روی این درختان لانه دارند که بسیار زیباست.

برای دیدن جنگل حرا، سوار قایق شدیم. جنگل  حرا رو قبلا در قشم هم دیده بودیم.

فیلمش رو اینجا ببینید

و اینجا

در بندر گواتر هم دلفین ها گاهی می آیند ولی ما موفق به دیدنشون نشدیم. با قایق رانمون کلی صحبت کردیم . لهجه بامزه ای داشت که من از شنیدن صحبتهاش سیر نمیشدم.

برامون از دلفین ها خیلی گفت.گفت دلفین ها بیمناکترین موجود دریا هستند ( از این واژه بیمناک خیلی خوشم اومد). جایی که دلفین ها باشند، کوسه ها ظاهر نمیشوند. میگفت دلفین ها حتی کوسه ها رو هم میخورند. کی فکرشو میکرد این موجودات ناز و باهوش تا این حد بیمناک باشند.خندونک

خلاصه میگفت هرچه برای کوسه ها بیمناک هستند، با انسان ها مهربانند. میگفت سال گذشته یک قایق غرق شده و جسد یک نفر رو نتونستن پیدا کنند. بعد از چند روز جسد اون آدم با مشایعت دلفین ها به ساحل اومده. در واقع دلفین ها دور اون جسد رو گرفته بودن تا ماهی نخورنش. خلاصه که کلی با معرفت هستند. و موقعی که حال و حوصله داشته باشند کلی با قایق های ماهی گیری و مسافری بازیگوشی می کنن.

ناهار رو ما در این کپرهای صحرایی خوردیم. خیلی بزرگ بود و برای هر خانواده ای سفره جدا می انداختند. غذا ها هم تعدیل شده و با ذائقه توریستها درست شده بود.